18/07/2015
Es parla
molt de l’IVA docent dels professors de primària i secundària, que seria la
seva Intervenció de Valor Afegit en el rendiment d’un alumne. No es parla gens
de l’IVA docent dels professors de les facultats d’educació. Però si, com
sembla, el bon professor és la peça clau d’un sistema educatiu de qualitat,
l’IVA docent dels formadors de professors s’hauria d’analitzar amb lupa.
No disposem
de molts estudis que analitzin aquesta qüestió. Però n’hi ha algun d’important,
com el de J.M. Lacasa i J.C. Rodríguez, Diversitat de centres, coneixements
matemàtics i actituds cap a l’ensenyament de les matemàtiques dels futurs
mestres a Espanya. Algunes conclusions:
1) Les
dones obtenen 30 punts menys en coneixements de matemàtiques entre els alumnes
de magisteri. Una diferència clarament superior a la que mostra l’informe PISA.
2) Haver
estudiat un any més de matemàtiques al batxillerat o haver estudiat el
batxillerat “de ciències” suposa 10 punts més de mitjana en coneixements de
matemàtiques.
3) A PISA,
variables com el nombre de llibres a la llar familiar o el nivell d’estudis
dels pares tenen una gran incidència en els resultats dels alumnes. No és el
cas entre els estudiants de magisteri. Els autors consideren que això pot ser
per dues raons. La primera, que “magisteri ha sigut la via d’entrada als
estudis superiors de membres de famílies encapçalades per pares i mares sense
estudis universitaris”. La segona, que “en general, el tipus d’estudiant que se
sent atret per aquests estudis pertany a nivells educatius familiars mitjans i
baixos en comparació amb la mitjana d’universitaris”.
4) El
coneixement matemàtic dels alumnes de magisteri depèn poc dels seus estudis
universitaris i molt del que han après a l’escola i l’institut.
5) “Hi ha
una correlació substantiva entre el nivell de coneixements matemàtics dels
estudiants de magisteri i el seu nivell de coneixements de didàctica de les
matemàtiques”. És a dir, els que més coneixements tenen de didàctica de les
matemàtiques són els que saben més matemàtiques. La contribució de les
facultats d’educació a la formació en didàctica de les matemàtiques dels futurs
mestres no redueix les diferències de coneixements matemàtics dels seus
alumnes. Si volem tenir mestres més competents en la didàctica de les
matemàtiques, caldrà seleccionar els aspirants a mestre amb més domini
matemàtic.
No hay comentarios:
Publicar un comentario