Avegades les notícies pedagògiques semblen coincidir en un mateix
sentit. Al mateix temps que a Europa el Grup d'Experts sobre
Alfabetització de la Comissió Europea ens assegura que el 20% dels
nostres adolescents no saben llegir un text mínimament complex, als
Estats Units una escola de Staten Island, la New Dorp High, que acull
alumnes amb problemes d'aprenentatge, ha provocat un gran debat
pedagògic en demostrar que es pot tenir èxit amb una recepta aparentment
senzilla i, en tot cas, no gens avantguardista: treballant
sistemàticament les estratègies de la bona escriptura. Si aquest debat
ha assolit un ressò tan gran és perquè coincideix amb un replantejament
general dels programes educatius en el si dels estats.
Després d'haver provat diferents fórmules per intentar millorar
els seus depriments resultats, la New Dorp High va comprovar que mentre
un alumne no sàpiga escriure bé no pot expressar de manera coherent un
pensament. I, certament, els seus alumnes escrivien molt malament.
Sovint no sabien què fer davant un full en blanc. Però també van
descobrir que la raó d'aquesta incapacitat no es devia a cap misteri,
sinó a que, simplement, ningú no els havia ensenyat les estratègies que
els hi podien permetre. Els professors, en conseqüència, van decidir
deixar d'actuar a classe com si els alumnes poguessin descobrir
autònomament com escriure bé i van insistir, tots plegats, fossin de la
matèria que fossin, a proporcionar-los les eines sintàctiques adients.
"Donem-los fórmules precises -van dir- que després, quan sàpiguen com
escriure bé, ja trobaran com saltar-se-les".
No hay comentarios:
Publicar un comentario